Wird geladen...

Grand Hotel Lysekil & Covid-19

Frukost

På Grand Hotel Lysekil serveras en fantastisk frukost. Detta vill vi att ni ska kunna uppleva oavsett vilka omständigheter som råder, dock ställer också rådande situation, större krav på oss i hotellbranschen. Därför blir ni tillfrågad när ni vill äta för att undvika trängsel i matsalen.

Vår frukostpersonal har som prioritet att fokusera städning på nedanstående områden i frukostmatsalen och publika områden som ofta berörs. Dessa områden städas extra ofta. 

Stolsryggar, bord, buffé, kannor, dörrhandtag, wc, kodlås torkas av flera gånger per dag.

Våra lokaler är rymliga och möbleringen sådan att man enkelt ska kunna sitta på ett bra avstånd från andra gäster. Det går även bra att beställa en egen frukostbricka upp på rummet mot en avgift om så önskas.

Handskar används alltid vid all matberedning.

Housekeeping

Gällande rumsservice har vi reducerat städning av rum om man stannar mer än en natt. Detta för att minska spring i ert rum och för att ni ska kunna känna er trygg. Önskas nya handdukar eller något annat, behöver ni bara säga till frukostpersonalen så ordnar de med handdukar eller dylikt på begäran. Vid längre vistelser, städas rummen 2 gånger per vecka. Då byts både handdukar och lakan ut.

I rummen städas det alltid grundligt, dock har vi bett vår städpersonal att fokusera och städa extra noggrant på de områden vi tycker är extra utsatta.

Detta är områden som strömbrytare, dörrhandtag, fjärrkontroller, fönsterhandtag, badrummens alla ytor, sängbord samt minibar.

Reception

Alla nycklar desinficeras vid utcheckning, därför ber vi er att lägga nyckeln i anvisad box.

Det finns handsprit att tillgå i alla allmänna utrymmen. Vid entrén till matsalen och även i receptionen.

Vi förutsätter att ni upplyser oss om minsta förkylningssymtom skulle uppstå under er vistelse.

Vid förkylningssymptom, spärras rummet av i en vecka innan personal får lov att gå in och städa, för att undvika smittorisk.

Konferens- och festvåning  

Vår verksamhet faller inte under regleringen kring allmänna sammankomster utan omfattas av de trängselregler som Folkhälsomyndigheten beslutat om. Detta innebär att vi har öppet och kan ta emot fler än 8 gäster så länge vi följer Folkhälsomyndighetens direktiv och undviker att folksamlingar uppstår. När det gäller möten och konferenser för grupper större än 8 personer så är dessa tillåtna om de är stängda för allmänheten och inte fritt tillgängliga, exempelvis en privat middag eller en företagskonferens. Självklart gäller det fortfarande att tänka på social distans, att tvätta händerna och stanna hemma om ni upplever några sjukdomssymptom.

För att ni ska känna er trygga att lägga ert möte hos oss gör vi alltid löpande riskbedömningar och följer de allmänna rekommendationerna.

Vi har bra rutiner för att undvika trängsel och köer. Det finns möjlighet att ta in gästerna via en entré och släppa ut dem via en annan om det finns ett önskemål att ha en mässliknande verksamhet. Det finns lokaler att tillgå i händelse av ett sådant event, vilket innebär att man kan slussa gäster mellan lokaler i olika intervaller för att undvika trängsel. Ett exempel på ett sådant event är att gästerna kommer in i lokal 1, får ett enklare tilltugg eller en lunch, där exempelvis ett föredrag hålls, när detta är klart kan de gå upp till våning 2 för att besöka utställningslokalen exempelvis. Vår personal desinficerar lokalen och förbereder för nästa sällskap. Detta innebär att det kan vara två sällskap i lokalen om ca 30 personer samtidigt utan att det för den sakens skull skapas trängsel. Kontakta hotellet för mer information gällande en sådan tillställning. 

Alla konferensluncher, middagar samt liknande tillställningar är alltid sittande, dvs att vår personal serverar all förtäring till bordet. 

Det finns ett flertal toaletter både på plan 1 & 2 och där finns även tillgång till tvål och vatten, samt att det står handsprit på flertalet platser både i och utanför konferenssalen.

Personalrutiner

Vår personal utbildas ständigt och blir uppdaterade dagligen om de rekommendationer och ändringar som gäller för hotell och konferensverksamhet. Alla har tydliga instruktioner om vad som gäller för handhygien och de är väl medvetna om att de inte ska komma till arbetsplatsen om de eller någon nära i deras omgivning uppvisar förkylningssymtom.

Vi erbjuder ökad tillgång till handsprit även i personalutrymmen.

Avbokning

Se vad som gäller för er bokning i er bokningsbekräftelse. Under rådande omständigheter har vi sänkt gränsen från 48 timmar till 24 timmar innan ankomst, för att man ska kunna avboka m man upptäcker förkylningssymptom dagen innan man ska resa. För avbokning samma dag utgår debitering, dock kan reseförsäkringen täcka detta om ni har en sådan. Kontakta ert försäkringsbolag för vidare info.

Vid bokning av specialrabatterade nätter samt Supé & Soaré gäller andra avbokningsregler. Se er bokningsbekräftelse för mer information eller kontakta hotellet.

Vi tackar för förtroendet att ni överväger att bo på Grand Hotel Lysekil. 

Vår bransch står för det största utmaningen i världshistorien, därför är vi också väldigt tacksamma att ni väljer att resa till Grand Hotel Lysekil. Vi är övertygade om att vår branschs överlevnad är beroende av att man ska kunna resa tryggt. 

Hos oss kan ni koppla av på ett säkert sätt och i Lysekil kan man röra sej fritt på stora ytor under de månaderna som vi kallar slow season. (september-maj) 

Många av Lysekils butiker erbjuder ”säker shopping” dvs att man kan boka privat tid, före eller efter normala öppettider.

Vill man inte gå på restaurang, finns det alltid möjlighet att beställa den goda maten från någon av Lysekils restauranger för avhämtning och sitta lugnt och trängselfritt i Grand’s Bibliotek.

Varmt välkommen till Grand Hotel Lysekil