Vanliga frågor och svar
Här hittar Ni svaren på de mest återkommande frågorna inför Er vistelse.
Bokning & Avbokning
- Hur bokar jag ett rum?
- Enklast är att boka direkt via vår hemsida, där ser man enkelt vad som finns tillgängligt och vad för typ av rum man väljer att boka. Man kan direkt välja hundrum, om man önskar extrasäng och frukost ingår alltid när man bokar direkt via oss.
- Kan jag ändra eller avboka min bokning?
- Allmänna villkor för hotellbokningar tillämpas, avbokning ska ske senast 48 tim innan ankomst.
- Hur och när betalar jag?
- Alla bokningar måste garanteras med ett kortnummer. Betalning sker först vid ankomst till hotellet, om inget annat anges vid bokningstillfället.
- Måste jag ha med mig ID-handling för att bo hos er?
- Alla gäster som checkar in på hotellet skall kunna uppvisa giltig ID-handling och ett giltigt betalkort. Gäller ej gäster under 18 år som reser i målsmans sällskap.
- Hur bokar jag rum med ett presentkort?
- Ni kan ringa oss på 0523-611000 eller maila till info@grandhotellysekil.se och uppge Ert presentkortsnummret för att boka.
In- och utcheckning
In- och utcheckning
- När är incheckning och utcheckning?
- Incheckningstid är från klockan 16.00 under högsäsong och 15.00 under lågsäsong, men om Ert rum är färdigt kan Ni givetvis checka in tidigare.
- Utcheckning sker senast klockan 11:00
- Kan jag få sen utcheckning eller tidig incheckning?
- Man kan i mån av tillgänglighet boka till tidig incheckning från klockan 12:00 och sen utcheckning fram till 14:00 för en extra kostnad om 300,-
Rum och faciliteter
Rum och faciliteter
- Vilka rumstyper erbjuder ni?
- Vi har 6 olika rumstyper, dessa finner ni här
- Kan ni erbjuda extra kuddar, täcken eller andra bekvämligheter vid behov?
- Säg bara till i receptionen när ni checkar in. Eller kontakta oss innan er ankomst så finns det redo på ert rum när ni checkar in.
- Är hotellet rökfritt?
- Vi är ett rökfritt hotell och rökning inomhus är strängt förbjudet, vid överträdelse tar vi ut en saneringsavgift för rummet.
- Finns det trappor vid entrén eller någon annan ingång som är mer tillgänglig?
- Det är trappor in till entrén från torget och det finns ingen annan väg utan trappor. Man kan läsa mer om tillgängliheten på hotellet här
- Har hotellet hiss?
- Grand-huset är byggt år 1878 och dessvärre finns det ej någon hiss.
- Kan man ta sig fram med rullstol i hotellet?
- Vår entréplan, där ni finner vår reception, frukostsal och fyra hotellrum, nås via en trappa upp från torget. Vi har ingen hiss eller ramp som gör det möjligt att nå entréplanet med rullstol.
Tjänster och bekvämligheter
Tjänster och bekvämligheter
- Erbjuder ni Wi-Fi, och är det gratis?
- Vi har Wi-Fi på hotellet och det ingår när man bor hos oss, man får lösenordet vid incheckning.
- Har ni frukost inkluderad?
- Vi har vid direkt bokning med oss alltid frukost inkluderat. Man kan boka via samtal, mejl eller via vår hemsida.
- Finns det parkering på hotellet?
-
När Ni bor hos oss kan Ni parkera vid sidan av hotellet, på stadens publika torgparkering. Här är det gratis att parkera mellan klockan 18.00 - 09.00. Under slow season kan man sedan stå ytterligare i 2 timmar utan extra kostnad, sedan måste bilen flyttas. Under högsäsong tas en avgift ut via Easypark.
Vill Ni stå längre under slow season hänvisar vi till en 24-timmars gratisparkering som ligger precis bakom hotellet, parkeringen finner Ni på Polisgatan 1, Lysekil. Under högsäsong hänvisar vi till en 24-timmars gratisparkering som ligger tre minuters promenadväg ifrån hotellet. Vi rekommenderar att Ni parkerar först nära hotellet för att packa ur bilen, då kan vår personal visa hur Ni åker till parkeringen. -
Har Ni bokat Grand Hotel Suite så har Ni en egen parkering där det får plats 2 bilar.
-
Om Ni har elbil & vill ladda denna så har LEVA i Lysekil publika laddstolpar. Ni finner en karta för dessa här
-
- Finns det kollektivtrafik i närheten?
- Det finns kollektivtrafik väldigt nära oss. Närmaste busshållplats ligger bara några minuters promenad från hotellet och är belägen i Lysekil södra hamnen eller Lysekilsparken. Dessutom finns färjeläget vid Södra Hamnen, där du enkelt kan komma med färjan från Fiskebäckskil brygga eller Östersidans färjeläge på Skaftö.
- Erbjuder ni förvaring för bagage före incheckning eller efter utcheckning?
- Vi har alltid möjlighet att erbjuda bagageförvaring både innan Ni checkat in och efter Ni checkat ut.
- Finns det minibar, kaffe- och tekokare på rummen?
- Minibar finns på alla rum. Kaffe- och tekokare finns att tillgå dygnet runt i vårt bibliotek, som ligger mitt emot receptionen.
Husdjur
Husdjur
- Är hundar tillåtna?
- Vi ser alltid fram emot att välkomna Er och Era hundar till oss.
- Finns det extra avgifter för hundar?
- Det tillkommer en extra avgift per hel vistelse för hundrum. Man kan också direkt via vår egna hemsida boka Hundvänligt rum, då är avgiften inkluderad.
- Får man låna vattenskål av er?
- Vi erbjuder vattenskål i rummet för er hund
- Vi erbjuder också speciellt utvalda snacks för hundar. Men om er hund har specialkost, meddela oss i förväg så undviker vi att ge detta.
- Finns det bra ställen för hundar i Lysekil? Som promenadstigar, stränder och restauranger som tillåter hund?
- Promenadstigar finns det många fina och bra runt i vår vackra stad så som Stångehuvud, Strandpromenaden och många fler!
- Önskar ni bada i det fina vädret ser ni enkelt här vart hundar också är välkomna!
- På Luna Vingård & Restaurang samt Luna Asian Tapas är hundar alltid varmt välkomna både inne i restaurangen och på deras mysiga uteserveringar!
- Även Zebran som är en leksaks & djuraffär välkomnar alltid hundarna in i butiken.
Barn och familjevänlighet
Barn och familjevänlighet
- Är hotellet barnvänligt?
- Vi har flera familjepaket man kan boka när man besöker oss, barn och familjer är välkomna året runt. Håll koll på våra olika paket här.
- Finns det spjälsäng att låna på hotellet
- Vi har spjälsängar som ni kan låna under tiden ni bor hos oss för en extra kostnad.
- Om vi är flera som vill bo i ett rum, kan man ställa in en extrasäng då?
- Vi har möjlighet att ställa in en extrasäng i alla familjerum och även i vissa större rum mot en extra kostnad.
- Mina barn och barnbarn har flyttat så långt bort och vi vill samla alla i släkten för att träffas och bara umgås, kan man ordna det hos er?
- Självklart kan man boka en familjeträff hos oss, checka in i era rum och hitta på trevliga äventyr under dagen för att sedan äta en trevlig skaldjursbuffé eller en god middag för att sedan träffas igen till en stor frukostbuffé på morgonen innan alla åker hem igen. Eller spendera en hel helg med flera dagar ihop, kontakta oss för mer information vad man kan hitta på!
Allergier
Allergier
- Har ni frukost för allergiker?
- Vi kan erbjuda gluten-, laktos- och mjölkfria alternativ. Allergier behöver meddelas skriftligt minst 3 dagar innan ankomst. Undantag för kortare än 3 dagar finns.
- Har ni allergifria rum?
- Vi har djurfria rum. Har ni andra allergier, vänligen kontakta oss i förväg inför er vistelse för bästa service.
Evenemang och konferenser
Evenemang och konferenser
- Kan jag boka ett mötesrum eller en konferenslokal på hotellet?
- Självklart, vi har flera mötesrum och konferenslokaler i olika storlekar för bokning av möten och konferenser. Välkommen att kontakta oss för mer information och priser.
- Vilken teknisk utrustning finns tillgänglig för konferenser?
- Vi erbjuder flera högkvalitativa alternativ för att skapa en produktiv konferens eller möte. Förutom standardutrustning och ljudsystem har vi även en interaktiv skärm som underlättar presentationer och samarbete under konferenser.
- Erbjuder ni frukost, fika, lunch, middag och aktiviteter när man har konferens hos er?
- Ja, vi erbjuder frukost under våra frukosttider. Förmiddagsfika och eftermiddagsfika kan läggas till, och vi kan även ordna lunch eller en trevlig middag på kvällen. Vi har dessutom flera olika aktiviteter som kan bokas för konferenser eller teambuilding med kollegorna. Kontakta oss gärna för att diskutera era önskemål och behov!
Mat och dryck
Mat och dryck
- Har ni restaurang på hotellet?
- Vi har under sommarsäsongen en egen restaurang precis nedanför vår entrétrappa som heter Luna Asian Tapas. Mer information om restaurangen hittar ni här.
- Vi har även Luna Asian Tapas systerrestaurang som heter Luna Vingård & Restaurang, precis som namnet så finns det en vingård här i Lysekil, där serverar dom spansk tapas och producerar egenodlat vin och har öppet större delen av året. Läs mer om Luna Vingård & Restaurang här.
- När ni inte har öppet er sommarrestaurang, vart kan man äta då?
- Det finns väldigt många trevliga och goda restauranger i närheten av vårt hotell, vi hjälper er gärna med rekommendationer och att boka bord inför er vistelse.
- Erbjuder ni försäljning av alkoholhaltiga och alkoholfria drycker?
- Vi har i vår reception ett utbud av flera olika drycker, så som vin, öl, cava, läsk och vatten m.m. Vi har även ett urval av tillbehör som passar till drycken.