Allmänna villkor - Grand Hotel Lysekil
Gäller för avtal ingångna efter den 1 januari 2021
Bokning och bekräftelse
Gästen kan göra en bokning muntligen eller skriftligen. Hotellet ska skicka en skriftlig bekräftelse till Gästen efter gjord bokning där datum, antal personer, nätter och pris för hela vistelsen ska framgå. Bokningen är bindande för Hotellet först när Hotellet skickat en skriftlig bekräftelse till Gästen. Gästen ska omgående meddela Hotellet om Gästen upptäcker felaktigheter i den skriftliga bekräftelsen. Bokningen är bindande för Gästen 48 timmar efter att Hotellet skickat en skriftlig bekräftelse till Gästen oavsett om Gästen tagit del av den skriftliga bekräftelsen eller inte.
Priser och reservation för prisändringar
De priser som Hotellet lämnar vid förfrågan eller bokning gäller endast vid det tillfället och för angivna dagar samt antal hotellrum och/eller personer. Vill Gästen ändra bokningen i något avseende är Hotellet inte bunden till det offererade priset utan har rätt att ge Gästen ett nytt pris. Kan Hotellet och Gästen inte komma överens om nya villkor, däribland pris, gäller villkoren enligt den bokning som Hotellet skriftligen har bekräftat.
Hotellet förbehåller sig rätten att justera bekräftade priser som följd av ändrade kostnader vid ökade skatter och avgifter eller andra förhållanden utanför Hotellets kontroll.
Betalningsvillkor vid större bokningar
Gästen ska vid större bokningar som omfattar en bokning om minst tio (10) rum för minst en (1) natt eller ett (1) rum för minst tio (10) nätter betala ett förskott på 50 procent av bekräftat pris för hela vistelsen vid bokning och resterande del i enlighet med utställd faktura. Faktura på resterande del skickas till Gästen 90 dagar innan vistelsens första dag eller omgående om det återstår kortare tid än 90 dagar till ankomstdagen. Fakturabeloppet på resterande del förfaller till betalning inom 30 dagar från fakturadatum om inte annat förfallodatum anges i fakturan. Betalas inte förskottsbeloppet eller utställd faktura i rätt tid är bokningen inte bindande för Hotellet.
Avbokning
Avbokning av bekräftad bokning ska ske skriftligen via e-post till info@grandhotellysekil.se. Hotellet har rätt att tillgodogöra sig ersättning för avbokning genom inbetalt förskott.
In- och utcheckningstider
Bokade hotellrum garanteras att vara klara för incheckning från kl. 15.00 på ankomstdagen. Utcheckning ska ske senast klockan 11.00 på avresedagen.
Ansvar för skada
Gästen ansvarar för skador som uppstår som följd av oaktsamhet eller oförsvarligt uppträdande av Gästen eller dennes besökare. Hotellet är rökfritt. Vid överträdelse kommer Hotellet att kräva ersättning för saneringskostnader.
Force Majeure
Strejk, lockout, eldsvåda, explosion, bombhot, krig eller liknande krigstillstånd, väsentliga inskränkningar i leveranser eller andra omständigheter utanför Hotellets kontroll, ger Hotellet rätt att häva ingångna avtal med Gästen utan skyldighet att utge skadestånd.
Personuppgifter
Hotellet behandlar Gästers personuppgifter i olika sammanhang och är ansvarigt för de personuppgifter som samlas in. I samband med bokningar behandlar Hotellet de personuppgifter som behövs för att kunna uppfylla avtal om bokning och köp av tjänster, exempelvis uppgifter om Gästers identitet, kontaktinformation och betalningsinformation. Vid allmänna kontakter behandlar Hotellet kontaktuppgifter för att möjliggöra återkoppling och insamlade uppgifter hanteras med stöd i Hotellets berättigade intresse av att möjliggöra god kommunikation med de som kontaktar Hotellet. Vid vissa tillfällen sparas Gästers passnummer. Hotellet behandlar även andra uppgifter som Gäster lämnat till Hotellet och som är relevanta för vistelsen som exempelvis information om allergier eller speciella önskemål för en Gästs vistelse.
Hotellet behandlar personuppgifter så länge det är nödvändigt för att uppfylla ingångna avtal med en Gäst och så länge aktuell lagstiftning eller myndigheter ålägger Hotellet detta. Hotellet lämnar inte ut en Gästs personuppgifter till tredje part såvida en Gäst inte samtyckt till detta, eller om gällande lagstiftning, myndighetsregler eller domstol tillåter eller ålägger Hotellet detta.
Hotellets Gäster eller andra registrerade har flera rättigheter enligt dataskyddslagstiftningen. Däribland rätt till insyn och information och att begära rättning, radering eller flyttning av personuppgifter som Hotellet behandlar. Gäster eller andra registrerade har rätt att klaga till Datainspektionen som är tillsynsmyndighet. Vid frågor och begäran om ytterligare information om hur Hotellet behandlar personuppgifter eller för utövande av dina rättigheter skicka ett e postmeddelande till info@grandhotellysekil.se.
Tvister
Alla tvister som kan uppstå mellan Gästen och Hotellet ska avgöras enligt svensk lagstiftning. Om tvisten inte kan lösas i godo ska tvisten lösas vid svenska allmän domstol med Uddevalla tingsrätt som första instans.